chocolaterie
Historiek
De oprichting
Confiserie-chocolaterie Roma werd opgericht op 1 juli 1966 door Jan Mertens en zijn echtgenote Paula Van der beeck.
Jan Mertens kwam uit een bakkersfamilie en volgde een opleiding als banketbakker.
Om het nachtwerk dat bij het bakkersberoep hoorde te vermijden besloot hij zich te specialiseren in chocoladeproducten. In die tijd bestond er nog geen aparte opleiding tot Chocolatier.
Jan begon daarom zelf volop te experimenteren en ging stage lopen bij enkele gerenommeerde chocolatiers. Het is in die periode dat de eerste Roma schilfertruffels gecreëerd werden..
In 1984 vervoegde Jan’s dochter Linda het team. Zij nam de productieafdeling onder haar vleugels en bouwde deze verder uit.
Later rolde ze samen met de collega’s de kwaliteitssystemen uit.


historiek
Lorem ipsum dolor amet consec tetur

De werking
Zoon Benny had aanvankelijk eveneens een opleiding tot banketbakker gevolgd, maar dan wel met als specialisatie chocolade. In 1986 vervoegde hij zijn vader en zus in het bedrijf.
De jaren nadien verfijnde hij zijn kennis door stages te open bij gerenommeerde chocolatiers zoals Del Rey in Antwerpen en daarna volgden verscheidene opleidingen bij Callebaut.
De recepturen van de chocolade schilfertruffels werden steeds verder verbeterd en verfijnd tot het authentieke recept dat Roma zo uniek maakt.
Voor het productieproces wordt uitsluitend gebruik gemaakt van grondstoffen van de allerhoogste kwaliteit, met uitsluitend Belgische Chocolade.
Door zich te beperken tot één enkel product en door de jarenlang opgebouwde expertise, ontpopte het bedrijf zich tot de referentie voor kwalitatieve chocolade schilfertruffels uit België.
Samen met 22 personeelsleden verzorgt Roma momenteel een productie van 750 000 kg chocolade schilfertruffels per jaar.
Het heden
In 2024 stapte Herman Wellens in het kapitaal. Samen met Benny, die nog steeds verantwoordelijk blijft voor de kwaliteit van de truffels en de ontwikkelingen van nieuwe recepturen, werd gekozen om het bedrijf nu ook internationaal op de kaart te zetten. De komende jaren zal verder worden ingezet op nieuwe recepturen, smaken en op internationalisatie.


Made in Belgium